Groepstraining mindfulness

De groepstraining mindfulness is een achtweeks programma, waarin je leert om bewust aandacht te schenken aan het hier en nu. We werken in groepen van zes tot maximaal tien personen. Door de groepen klein te houden, is er voldoende ruimte voor iedereen en kan je het optimale uit de training halen.

Hoe gaat het er aan toe tijdens zo’n groepssessie?

Elke sessie bestaat uit drie onderdelen:

  • Doen: We oefenen met mindfulness/meditatietechnieken
  • Verdiepen: We wisselen onze ervaringen met mindfulness uit.
  • Begrijpen: We plaatsen die ervaringen in een breder (psychologisch) perspectief. Thema’s zoals de impact van ons denken, stressreacties en gewoonteverandering komen aan bod.

Het zelf ervaren staat steeds voorop. Simpelweg omdat het praten over mindfulness alleen er niet voor zorgt dat je meer innerlijke kalmte gaat ervaren.

En hoe ga je er verder mee aan de slag?

Naast de wekelijkse sessies  krijg je elke week oefeningen mee voor thuis. Dit vraagt een tijdsinvestering van ongeveer een uur per dag. In de praktijk is dit voor sommigen lastig om in te passen naast alle andere activiteiten, werk, kinderen, huishouden, sociale contacten. Liever wat minder eisen stellen aan jezelf en genieten van dat wat je wél kunt doen. Anderzijds is het zo dat helemaal niet oefenen leidt tot weinig resultaat. Voordat je je inschrijft, is het goed een afweging te maken of het past in je leven. Misschien zit  je nu in zo’n drukke periode dat je überhaupt blij bent dat je nog tijd hebt om te ademen. Dan kan je de training beter uitstellen tot een wat rustiger moment.

Wanneer kan je beter (nu) niet deelnemen?

Er kunnen redenen zijn om (nu) niet deel te nemen aan een groepstraining mindfulness:

  • Je hebt onlangs iets ingrijpends meegemaakt, zoals het verlies van een dierbare, waar je zo van onder de indruk bent dat dit eerst alle aandacht nodig heeft. Individuele mindfulness kan dan een optie zijn.
  • Je krijgt al vlekken in je nek bij het idee in een groep te zitten en daar iets van jezelf te moeten laten zien. Als het je vooral stress gaat opleveren, overweeg dan liever een individuele training.
  • Je zit met klachten of problemen die beter op een andere manier, bijvoorbeeld met  therapie of coaching, aangepakt kunnen worden.

Altijd overleggen we van te voren in een kennismakingsgesprek of deelname op dit moment een goed idee is.

Praktische zaken