Mindfulness

Herken je dit?

Ken je dat gestreste gevoel dat je krijgt als je denkt aan de 100.000 dingen die je nog te doen hebt? Dat je in bed ligt en eigenlijk moet slapen om je de dag daarna weer fit aan al je verplichtingen te wijden, maar dat je in plaats daarvan naar het plafond ligt te staren? Herken je dat je geïrriteerd reageert op je partner of kinderen na een vermoeiende werkdag, ook al wil je dat niet? Of dat je er toch weer extra werk bijneemt, terwijl je het al zo druk hebt? Gefeliciteerd, je bevindt je in goed gezelschap. Maar liefst een kwart van de (beroeps)bevolking heeft last van stressklachten zoals  fysieke onrust, slaapproblemen, spanningshoofdpijn, pijnlijke spieren en maagklachten. Daarnaast zijn er nog velen die weliswaar geen echte stressklachten ervaren, maar wel moeite hebben om hun hoofd leeg te maken, zich vaker druk maken dan nodig of moeite hebben te genieten van het moment.

Oké, maar hoort dat er niet gewoon bij?

Nee, dat hoort er niet gewoon bij. Wij zijn het gewoon gaan vinden. Stress is bedoeld als reactie op gevaar. Ons lichaam maakt zich klaar voor actie: wegrennen of de strijd aangaan. We worden alert en actief. Stress is dus nuttig als we een prestatie moeten leveren. Het probleem is echter dat wij ons veel vaker en veel langduriger gestresst voelen dan nodig. En dat is niet goed voor onze gezondheid. Het vergroot het risico op hart- en vaatproblemen en op ernstige aandoeningen zoals angstaanvallen, depressie of burnout en het verzwakt het immuunsysteem waardoor je vatbaarder bent voor infecties. Meer informatie hierover vind je bijvoorbeeld op het gezondheidsplein.

Wat is daaraan te doen?

Je kunt leren om je stressniveau te verlagen. Er zijn vele manieren, zoals sporten, een avondje uit gaan of extra rust nemen. Maar soms zijn deze manieren niet toereikend. Mindfulness trainen kan dan mogelijk iets toevoegen als effectieve manier om stress te verminderen.

Wat is dat precies, mindfulness?

Het beoefenen van mindfulness houdt in dat je leert je aandacht bewust te richten op het hier en nu. Deze vaardigheid kan ons helpen niet ‘meegesleept’ te worden door onze (vaak stress veroorzakende) gedachten, maar onszelf een halt toe te roepen. We worden rustiger en ervaren meer grip op onszelf. We kennen allemaal ervaringen van volledig aanwezig zijn, momenten dat al je gedachten lijken stil te staan en  je alleen nog maar ervaart: een schitterend uitzicht, een moment van onbekommerde vrolijkheid, opgaan in spelen met je kind of hond. Onze geest is stil, we zijn een en al aandacht. Dit zijn momenten van mindfulness. De Vietnamese monnik Thich Nhat Hanh, die de westerse wereld heeft laten kennismaken met mindfulness, weet het mooi uit te leggen.
Klik hier voor een filmpje van anderhalve minuut.

Dat klinkt goed. Maar hoe leer je dat?

Mindfulness is een vaardigheid die je kan trainen. Met dit doel is er een achtweeks programma ontwikkeld door de Amerikaan Jon Kabat-Zinn. De training bestaat uit meditatieoefeningen en oefeningen om gedurende je dagelijkse bezigheden je aandacht te richten op het hier-en-nu. Inmiddels wordt deze training zeer veel gebruikt en zijn de effecten goed onderzocht. Hier vind je een uitgebreid overzicht van onderzoek naar de mindfulnesstraining.

Mediteren, is dat niet zweverig?

Integendeel. Het gaat over opmerken wat er hier en nu gebeurt. Over écht aanwezig in het huidige moment, alert, opmerkzaam en bewust. Concreter en aardser kan bijna niet.

Wat is het effect van het volgen van een mindfulnesstraining?

Een paar belangrijke positieve effecten kunnen zijn:

  • Je kunt negatieve gebeurtenissen sneller loslaten en hebt je emoties beter in de hand. Je gaat meer positieve gevoelens ervaren.
  • Je voelt je fysiek meer ontspannen, je slaapt beter, je ervaart meer rust.
  • Je immuunsysteem wordt sterker, je bent weerbaarder voor infecties
  • Je piekert minder, je kan je aandacht meer houden bij het hier en nu.

Is mindfulness moeilijk?

‘Mediteren is niet moeilijk, eraan denken is dat wel’ is een bekende uitspraak. Bij de mindfulnesstraining word je stap voor stap begeleid bij het vergroten van je vermogen om je aandacht te richten op het huidige moment. De oefeningen zijn niet moeilijk. Wel valt het niet altijd mee om eraan te denken en er ruimte voor te maken in je dagelijks leven. In de training zullen we het hebben over hoe mindfulness in te passen in het leven van alledag. Ook besteden we aandacht aan hoe je na afloop van de training door kan gaan met mindfulness.

Interesse?

Wil je de training volgen bij een ervaren en gecertificeerd trainer? Iemand met  een warme aanpak en die je met humor en luchtigheid bijstaat bij je oefenproces? Hier vind je actuele informatie over de mogelijkheden.