Tips

Hoe breng je meer mindfulness in je leven? Tien tips voor dagelijks gebruik.

Wij zijn gewoontedieren. Ondanks goede voornemens om nu eens echt te gaan leven in het hier en nu, onze zorgen te laten voor wat ze zijn, en rustig en ontspannen te blijven, valt dat niet altijd mee. Voor je het weet neemt de waan van de dag het weer over. Veranderen gaat in kleine stappen, misschien dat één van deze tips jouw volgende stap kan zijn.

DE TIEN MINDFULNESS TIPS OP EEN RIJ

  1. Probeer één tip tegelijk uit en zoek een manier om jezelf eraan te herinneren. Hang een briefje op, leg een knoop in je zakdoek, schakel een huisgenoot in. Eraan denken om iets in je automatische patronen te veranderen, is vaak de grootste uitdaging.
  2. Haal eens bewust adem. Als je je aandacht richt op de beweging van je in- en uitademing, dan ben je automatisch in het hier en nu. Als je dit bijvoorbeeld tien ademhalingen lang doet, zal je merken dat gedachten verstillen en je weer even écht aanwezig bent. Dit kan je zo vaak doen als je maar wilt.
  3. Eet de eerste hap van elke maaltijd met bewuste aandacht. Bekijk, ruik en proef je voedsel met aandacht, alsof het voor het eerst is dat je dit doet. Eet langzaam, volg de beweging van alle spieren die je gebruikt bij het eten. Je kaken, je tong, je keel… De ervaring van het eten zal veel intenser worden.
  4. Kies een dagelijkse bezigheid en doe dit een week lang met bewuste aandacht. Neem iets wat niet langer dan een minuut of twee in beslag neemt, zoals tanden poetsen, de kat voeren, boterhammen smeren, je haar wassen. Kijk of je van moment tot moment aanwezig kan blijven bij het doen van die ene activiteit.
  5. Ontdek nieuwe dingen op bekende routes. Probeer iedere keer dat je een wandeling maakt, fietst of met de auto langs een bekende route raast iets nieuws te ontdekken. Door open te staan voor het ongewone doorbreek je je patronen en wordt het alledaagse een bijzondere ervaring.
  6. Wees je bewust van je lichaam. Bewust zijn van je lichaam geeft je altijd directe toegang naar het huidige moment. Je zou kunnen beginnen met, als je ’s ochtends in bed ligt, je aandacht naar je lichaam te brengen. Hoe voelt je lijf? Is het warm of koud? Hoe is je houding? Hoe voelen de lakens aan tegen je huid? Heb je ergens pijn of spanning? Of juist niet? Dit is een mooie manier om de dag mindfull te beginnen.
  7. Doe op stressvolle momenten een drie minuten ademruimte. We zijn geneigd om bij stress in actie te komen, waardoor we vaak juist nog méér stress creëren. Actie is niet altijd de juiste oplossing. Door eerst even te stoppen, kunnen we heel bewust een reactie kiezen die het meest passend is.
  8. Stop met multitasken. Multitasken lijkt erg handig. Waarom maar één ding doen als we ook twee, drie of vier dingen tegelijk kunnen? Maar écht multitasken kunnen we eigenlijk helemaal niet. In werkelijkheid moeten we steeds razendsnel schakelen tussen meerdere taken, wat erg vermoeiend is voor het brein. Hiermee creëren we onnodige onrust en stress. Je zou met een kleine verandering kunnen beginnen, bijvoorbeeld te stoppen met eten achter je computer of met spelen met je telefoon op de WC.
  9. Vraag jezelf af: hoe gaat het nu met me? Door deze eenvoudige vraag te stellen, geef je jezelf de kans om zorgzaam voor jezelf te zijn. Voel je je goed? Dat is prettig om te weten. Voel je stress of onrust? Bedenk dan wat je nu kan doen om jezelf te helpen.
  10. Feliciteer jezelf elke keer als je opmerkt dat je gedachten ergens anders zijn. Mindfulness gaat niet over ‘zo lang mogelijk volhouden om niet af te dwalen’. Afdwalen hoort erbij, onze geest kan het niet helpen. Wees een beetje aardig voor jezelf. Als je merkt dat je met je hoofd bij ergens anders bent dan in het hier en nu, breng je aandacht dan gewoon vriendelijk terug door even te letten op je ademhaling.

 

Comments are closed.