Train

Een korte handige oefening uit de training. Om alvast een begin te maken.

De mindfulness oefening '3 minuten ademruimte' is een oefening voor stressvolle momenten. Het helpt je om te stoppen, te ervaren wat er speelt, en vervolgens een bewuste keuze te maken. Hieronder kun je de oefening afspelen:

Liever de oefening zonder begeleiding doen? Volg dan onderstaande drie stappen. Voor elke stap kan je ongeveer een minuut de tijd nemen.

Stap 1. Vraag jezelf af: hoe gaat het nu met je? Richt je aandacht op je innerlijke gewaarwordingen. Merk op welke gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties je hebt. Breng je ervaringen in gedachten onder woorden. 

Stap 2. Richt je aandacht op je ademhaling. Hoe is je ademhaling nu? Je hoeft er niets aan te veranderen, je volgt gewoon hoe je adem naar binnen en naar buiten stroomt door je neus of mond je longen in. Voel hoe je ademhaling je borstkas en je buik in beweging zet. Zeg eventueel langzaam in gedachten: ‘in …. uit...'.  

Stap 3: Breid je aandacht uit naar je hele lichaam. Hoe voelt je lichaam nu?  Je hoeft niet te oordelen over wat je voelt. Je kunt het gewoon observeren met een open milde houding. Alles wat je ervaart, hoort op dit moment bij je en mag er zijn.

Vervolgens rond je de oefening af en kan je je bezigheden hervatten, als je dat wilt.

Comments are closed.